top of page

Haťování Zákolanského potoka zpevnilo břeh a zajistilo stabilitu nové lávky pro pěší

Zákolanský potok v Noutonicích získal na přelomu roku 2014 a 2015 novou bezpečnou lávku pro pěší. Dřevěná lávka s lískovým výpletem je podle návštěvníků obce krásným architektonickým prvkem, který do krajiny vkusně zapadá. Bezpečná cesta přes potok navíc obci dlouho chyběla. V roce 2015 pokračoval projekt vyhaťováním břehů Zákolanského potoka pod lávkou. Hatě budou sloužit ke zpevnění opakovaně vymýlaných břehů a k zajištění lávky proti případným bleskovým povodním.


Lávka přes Zákolanský potok byla spolu s vyhaťováním břehu zařazena mezi významné obecní projekty roku 2014 a 2015. Nový most obec realizovala s donátorskou podporou německé nadace Arche noVa. Celkové náklady na první fázi projektu „Stabilizace okrajů místní komunikace a obnova lávky“, byly ve výši 406.276,- Kč. Projekt dále pokračoval v roce 2015 s dotační podporou ministerstva dopravy.


Stabilizace mostu a ochrana před záplavami


V rámci zpevnění břehů Zákolanského potoka bylo začátkem roku 2015 v korytu řeky zbudováno 38 běžných metrů stabilizačních hatí. Projektu se zhostila společnost Naplot.cz. „Koryto potoka je silně kamenité, proto bylo jako ideální řešení zvoleno zatlučení dubových kůlů v kombinaci se suchým lískovým výpletem. Aby se nově navezená hlína z břehů i nadále nevyplavovala, byla za hatě instalována nopová fólie. Ta by měla zajistit soudružnost zeminy až do zakořenění nově vysazeného vrbového porostu, který by měl svah, trpící opakovaně erozí, dokonale zpevnit,“ vysvětluje Ing. Martin Tušer ze společnosti Naplot.cz.

 

PODÍVEJTE SE NA GALERII PROJEKTU ZDE

 

Suché haťování je zcela bezúdržbové. Na obci nyní zůstane pouze péče o nově vysazený vrbový porost, který po jarním technickém řezu v roce 2016 bude ponechán volnému růstu. Nově zhuštěný vrbový porost s dokonale prorostlým kořenovým systémem bude v okolí lávky k vidění již v průběhu letních měsíců roku 2016.

Haťování Zákolanského potoka zpevnilo břeh a zajistilo stabilitu nové lávky pro pěší


Comments


bottom of page